Friday, April 20, 2018

Mendalami Masalah Mahasiswa : Wajarkah Minat Mahasiswa Disekat ???






Assalamualaikum semua, sekian lama Tarot menyepi...Akhirnya Tarot muncul kembali. Maklumlah MPP memang banyak sangat komitmen dan tanggungjawab, sampai tiada masa untuk diri sendiri. Banyak perkara perlu dikorbankan apabila anda menggalas satu tanggungjawab yang besar.

Topik yang Tarot ingin bawa ke platform blogging ialah topik yang penting dan sering menjadi perbualan orang ramai di universiti.

Adakah wajar minat mahasiswa disekat??

Tarot sering membawa isu ini di dalam dunia blogging ini kerana isu ini sangat penting untuk diketengahkan. Sebagai MPP, kami sering dihentam dan ditentang hebat apabila kami sangat fokus tentang program pelajar dan program-program jemputan yang lain. Kami bukan mengabaikan akedemik secara langsung tetapi kami cuba untuk menyeimbangkan akedemik dan dunia MPP kami. Jika hentaman tersebut dari pelajar, kami hanya tutup telinga dan abaikan kerana kami percaya hentaman tersebut bersifat cemburu dan iri hati. Mereka tidak dapat jadi macam kami dan mereka tidak upaya untuk jadi seperti kami. Akan tetapi, kebanyakkan pensyarah menentang apabila kami aktif seolah-olah kami tidak pentingkan akedemik. Kami lebih cendurung untuk aktif dalam program-program kerana berikut merupakan minat kami. Kebanyakan pelajar yang aktif, lebih minat event management dan pembelajaran luar kuliah. Saya yakin kami belajar banyak dalam proses menjayakan program sebagai contoh soft-skills semasa berunding dengan pihak luar..cakap pasal pihak luar, kami deal dengan pelbagai jenis manusia dari semua peringkat umur. Kami harus belajar bagaimana untuk tackle golongan-golongan yang pelbagai ini. Selain itu kami belajar sistem dalam perniagaan, budaya, etika kerja dan nilai murni, kepimpinan, kerja bawah tekanan, pengurusan maklumat dan tanggungjawab. Mungkin semua aspek ini ada dipratikkan dalam kelas, tetapi tidak banyak. Masa singkat kita di universiti bukan untuk buku sahaja.

Tarot faham niat pensyarah mungkin berhasrat untuk menyaksikan anak muridnya berjaya, tatapi tidak wajar untuk menyekat minat mereka. Sebagai sebuah universiti teknikal, Tarot percaya tidak semua akan keluar akan menjadi engineer. Selaras dengan sistem iCGPA yang ditubuhkan pada tahun 2015, Tarot yakin negara Malaysia juga berhasrat untuk melahirkan graduan yang holistik. Bermakna bukan graduan yang cemerlang dari segi pointer malah cemerlang dari pelbagai aspek seperti kemahiran keusahawan, etika, personal grooming dan lain-lain. Tarot yakin aspek-aspek seperti ini akan membawa graduan lebih ke hadapan berbanding graduan yang hanya pointer-oriented tetapi tidak boleh berkomunikasi dengan baik.

Sekali lagi Tarot ingin melontarkan isi hati yang terbuku ini, minat individu itu tidak wajar disekat. Walaupun belajar dalam jurusan kejuruteraan, tidak semua yang keluar nanti akan menjadi seorang jurutera. Skop kerja sangat luas dan pilihan itu terletak di tangan mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment