nuffnang adds

Tuesday, May 15, 2018

Menjadi Manusia yang Bersyukur - Allah Boleh Tarik Kenikmatan Kebahagiaan Sekelip Mata



Setelah agak lama Tarot menyepi, Tarot telah diuji dengan beberapa ujian yang agak berat. Akan tetapi, Tarot bukan hendak mengetengahkan ujian tersebut tetapi Tarot ingin berkongsi tentang satu pengajaran iaitu Menjadi Manusia yang Bersyukur.

Tarot sedar, Tarot juga seorang manusia biasa dan sering melakukan kesilapan. Akan tetapi, satu kesilapan yang sering dilakukan oleh manusia, bukan setakat Tarot malah hampir semua insan di muka bumi ini, iaitu TIDAK BERSYUKUR. Kita selalu merungut dan melihat apa yang kita tidak dapat, sehingga terlupa untuk menghargai atau bersyukur dengan apa yang kita ada.


Tarot bukan ingin menunding jari kepada sesiapa, malah pengajaran ini juga kepada diri Tarot juga. Ilmu yang Tarot ada ini sangatlah sedikit tetapi ilmu yang ada perlu dimanfaatkan. Tarot ingin mengutarakan nikmat kebahagiaan termasuklah harta yang banyak, kawan yang ramai, kepintaran, rupa yang cantik, badan yang sihat tidak perlu dibanggakan, sebagai manusia kita hanya perlu bersyukur dengan apa yang dikurniakan.


Allah boleh tarik nikmat tersebut sekelip mata. Apa yang Tarot pernah lalui, kenikmatan ditarik sekali gus dan kita baru hendak hargai apabila kenikmatan itu ditarik.

Tarot belajar dan mengambil iktibar daripada apa yang berlaku. Sebenarnya, Allah baru uji sedikit kerana banyak lagi kenikmatan yang dikurniakan. 


Selagi kita hidup di bumi Allah, jangan lupa untuk bersyukur.

1 comment:

  1. mudah-mudahan kita tergolong kepada manusia yang sentiasa bersyukur kepadaNya, aamiin

    ReplyDelete