nuffnang adds

Monday, July 16, 2018

Program Sukarelawan Pemuliharaan Haiwan Terancam 2018 | Bukit Merah Orang Utan Island Foundation



Tarot merupakan Majlis Perwakilan Pelajar 2017/ 2018 dan memegang protfolio Exco Kebudayaan dan Integrasi. Tarot telah menghantar satu kertas kerja untuk mengadakan sebuah program berbentuk sukarelawan iaitu Program Sukarelawan Pemuliharaan Haiwan Terancam 2018. Tarot sudah rangka program ini 6 bulan awal, memanglah kan ada banyak perkara yang kene pantau dan settlekan termasuklah tajaan, penyertaan, penginapan, makanan, pengankutan dan banyak lagi lah. Tarot telah pilih sendiri team untuk menjayakan program ini. Team ini termasuklah Setiausaha, Bendahari dan semua la yang diamanahkan untuk memegang jawatang yang disandang.

Tidak mengapa, Tarot buukan nak cerita mengenai hal-ehwal pentadbiran tetapi nak cerita mengenai program. Pada hari kejadian, kami tiba di lokasi seawal 8.30 pagi dan kami bersarapan dahulu. Hendak buat kerja-kerja sukarelawan, mesti kena kumpul tenaga dahulu. Tarot berurusan di kaunter untuk uruskan hal-hal pentadbiran dan pembayaran program. Kami juga diberikan tag sukarelawan seorang satu seblum bergerak ke lokasi. Kami menaiki sebuah bot, sepanjang perjalanan tersebut kmai menikmati keindahan tasik dan suasana sunrise yang indah. Memang tujuan Tarot melaksanakan program ini untuk mendekati alam atau bahasa Englishnya close to nature.


Setibanya kami di Pulau Orang Utan, kami disambut oleh pekerja di sana. Mereka memberikan penerangan tentang pulau ini dan orang utan. Di dalam pulau ini, lebih kurang 20 orang utan yang dibebaskan dan membesar di habitatnya. Cuma mereka bertanggungjawab untuk memulihara habitat dan spesis orang utan ini. Mereka juga menunjukkan setiap bahagian dan fungsi setiap kawasan yang dibina.

Eveyone is getting ready.

Ashmir dilantik menjadi Exco Pokok untuk ditanam di Pulau Orang Utan.





Masing-masing bersemangat untuk jumpa ahli keluarga yang lama terpisah.

Tarot tak ingat ada perbincangan apa masa ni. Muka macam serius je.



Tarot membuat urusan di kaunter.




Hairi merupakan photographer, memandangkan beliau selalu tiada dalam gambar, jadi selalu mengambil peluang jika ada masa bergambar seorang.

Semua dah naik atas bot, off we go!!!



Kami tiba di Pulau Orang Utan dalam masa 10 minit. Pemandangan masa itu memang superb.



Ariana, muka kenapa teruja sangat tu.


Ini merupakan ketua orang utan kat sini. Kira macam ketua kampung la. Tapi Tarot lupa nama dia.











Kami dipecahkan kepada 6 kumpulan dan setiap kumpulan ini mendapat checkpoint yang berbeza. Kami juga diberikan task yang berbeza mengikut arahan pekerja yang menjaga kami. Ada yang membersihkan kandang orang utan, membersihkan dan menyapu, membuat makanan untuk bayi orang utan, bermain dengan lumpur dan macam-macam lagi. Tarot sudah tak berapa ingat apa yang dilakukan. Kami juga diberikan peluang untuk memasuki ke dalam kawasan habita Orang Utan untuk menyaksikan dengan kebih dekat.

Setelah selesai melaksanakan tugas-tugas yang diberikan, kami melihat gelagat dan aksi orang utan tersebut. Selepas itu, kami menyaksikan tayangan video tentang program kami serta pemberian sijil dan cenderahati.


Pokok herba yang ditanam bersama sign MPP UniMAP 2017/ 2018. Sebagai simbolik kami pernah membuat program di sini.


Abe Fitri tekun dengan tugas yang dilaksanakan.

Jo berselfie bersama sepupunya yang terpisah lama.

Dedi pula terkenang nasib anak-anaknya yang ditinggalkan. Hurm, dedi yang tinggalkan anaknya :|

Selepas kami selesai melakukan aktiviti tersebut, kami pulang ke jeti dan makan tengah hari. Kami juga ke destinasi seterusnya iaitu Muzium Taiping. Asalnya kami ingin ke Tasik Taiping tetapi pada waktu itu hujan turun jadi kami terpaksa pergi ke tempat berbumbung.

Pada sebelah malam pula, kami adakan BBQ dan bahan-bahannya dibeli oleh tuan homestay sendiri. Kami bakar dan makan bersama-sama untuk kumpul tenaga bagi menajalankan aktiviti esok.

Otw, balik ke jeti. Ashmir melayan perasaan di atas bot sambil menikmati angin-angin tasik.

Amer Nader juga menikmati sepenuh perasaan.

Hairi juga taknak ketinggalan, memang semua melayan perasaan ke kat tasik ni.

Akhirnya pengarah sendiri, tetapi muka takleh nak feel. Nak gelak adelah.



Pengarah bersama SU-nya.


Banyak pulak gambar si photograher ni. Dia yang tangkap gambar ke dia yang dalam gambar??






Setibanya di Muzium Taiping.



Memandangkan Tarot merupakan Exco Kebudayaan, sesuailah bergambar di Galeri Kebudayaan.







Zaman-zaman kegelapan hipster.









Preparation of BBQ, everyone getting ready.

Jangan tanya aku, kalau nak tahu bole pm direct diorang, apa masalah mereka.









Tarot tak ingat apa yang jadi masa ni. Kenapa beriya sangat bercerita.


Tarot ingin mengucapakan beribu-ribu terima kasih kepada semua Majlis Tertinggi, barisan Exco, peserta-peserta dan yang plaing penting penaja kami iaitu FINCO dan Ana Burger kerana memberi penajaan dan sumbangan untuk menjayakan program ini. Tarot juga ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak-pihak atasan yang memberi sokongan dan nasihat untuk melicinkan pelaksanaan Program Sukarelawan Pemuliharaan Hidupan Liar 2018.

Tarot juga harap dapat lagi buat program seperti ini; program sukarelawan dan "close-to-nature".



4 comments:

  1. Replies
    1. Oh, haah la. dah ingat dah. nama pulau pon pulau bj

      Delete
  2. bestnya join aktiviti sukarelawan macamni

    ReplyDelete