nuffnang adds

Wednesday, July 11, 2018

Paradise Holiday - Lok Kawi Wildlife Park (DAY 5)


Asalnya, kami tidak plan pon untuk ke Zoo Lok Kawi ini kerana Napi mencadangkan kami untuk pergi ke tempat yang lebih menarik seperti Tenom atau hiking. Atas faktor-faktor tertentu iaitu kewangan kami terpaksa pergi ke tempat yang lebih affordable. Sebab itu, jikalau pergi melancong, shopping patutu hari terakhir kalau tidak kopak semua duit. Lok Kawi ini terletak kira-kira 20km dari bandar Kota Kinabalu dan berada di jalan Penampang-Papar. Kira kawasan ini terpencil jugak lah.

Tarot pon tidak berapa sihat hari ini kerana tidak makan semasa di Pulau Sapi semalam. Tarot memang tidak bertenaga sepanjang hari ini. Tiket masuk ke Zoo Lok Kawi ini ialah Rm10.00 dan kawasan ini terbahagi kepada dua tempat iaitu kawasan hidupan liar dan Taman Botani. Kami juga hampa kerana tiada pertunjukan haiwan pada hari ini.

Kami pon berjalan-jalan menikmati dan menyaksikan kepelbagaian flora dan fauna di bumi Sabah ini. Kami lebih tertarik untuk melihat haiwan-haiwan yang rare dan tiada di Semenanjung seperti Orang Utan dan monyet proboscis.




Orang Utan yang sedang termenung...atau layan perasaan. Tarot pon tak berapa pasti apa yang sedang dilakukan oleh Orang Utan tersebut.

Monyet Proboscis, ada fakta menyatakan lebih besar hidungnya, lebih kacak moyet ini di mata monyet-monyet betina yang lain.

Kuda Pony sedang manikmati juadah yang diberikan.

Setibanya kami ke Taman Botani, kami patah balik sebab kami rasa tiada apa yang menarik di sini. Kelihatan Taman Botani ini berada dalam keadaan yang tidak terjaga.




Selepas beberapa jam kami menziarahi Zoo Lokawi kami pulang. Selepas itu, Napi bawa kami pusing-pusing bandar KK kerana kami memang kehabisan duit. Pengajaran untuk diri sendiri, jangan melancong lebih daripada 5 hari, memang kopak duit sampai tak boleh nak pergi mana-mana.

DAY 6

Setibanya hari ke-6, kami packing dari rumah Napi dan bersedia untuk pulang ke Semenanjung. Kami dihantar oleh Napi ke airport KK. Rasa berat pon ada untuk meninggalkan bumi Sabah. :(




Sayonara Sabah!!

Go back to the beginning :

Paradise Holiday - Sabah, Percutiaan di Bawah Bayu (DAY 1 & DAY 2)


2 comments: