nuffnang adds

Wednesday, July 11, 2018

Penyakit Sosial | Hentikan Budaya "Stereotype"


Kini, budaya stereotype ini semakin menular dan boleh diiktiraf sebagai satu penyakit sosial. Memang betul, Tarot sendiri mempunyai ciri-ciri stereotype kerana masyarakat dan cara kita dibesarkan memang berlandaskan sifat-sifat stereotype. Stereotype ini juga memang tiada had umur, daripada kecil sekecil setahun jagung sehinggalah moyang kita memang tidak boleh lari daripada sifat stereotype ini. Apabila dah mencapai umur Tarot sekarang, Tarot membaca dan ingin tahu dengan lebih dalam tentang stereotype ini.

Apa itu Stereotype?


Stereotype atau nama lainnya ialah generalisasi berlebihan. Stereotype bermaksud cara kita menilai karakteristik seseorang berdasarkan asumsi tanpa satu fakta yang jelas. Selalunya, individu distereotaipkan berdasarkan agama, suku, pekerjaan, jantina, hobi atau kelompok rakan.

Sekarang, Tarot sangat pantang dan menentang dasar-dasar stereotype ini. Sebagai contoh, perempuan kena pandai masak, tak masuk universiti tu tak cerdik, lelaki mesti kuat, lelaki je trash. Bagi Tarot, memang lah majoriti individu tergolong dalam satu ciri contohnya kebanyakkan lelaki gatal. Tidak adil jika nak cakap yang lelaki sahaja yang gatal kerana tidak semua lelaki macam itu. Tarot pernah jumpa wanita yang gatal dan aggresif malah lebih gatal daripada lelaki. Jika anda ingin menilai atau wujudkan persepsi stereotype ini, anda nilai based on individual bukan based on whole group.

Selain persepsi yang menyatakan lelaki itu gatal atau suka main perempuan, tahap pendidikan juga menjadi budaya stereotaip. Jika belajar jurusan Mascom terus dilabel bodoh, asal tak dapat straight A terus dilabel bodoh, asal jadi ahli muzik terus dilabel bodoh, asal tiada degree terus dilabel bodoh. Tarot ingin tanya, apa benchmark atau penanda aras untuk dilabel pandai? kena ada degree ? kena dapat straight A? kena jadi doktor? kena jadi engineer? Grades does not test intelligence, they test obedience.

Tarot ingin tekankan, budaya stereotype ini merupakan penyakit dan banyak membawa kesan buruk. Ramai budak sekolah sudah jadi mangsa kerana budaya ini. Streotype inibukan sahaja bisa menyakitkan malah membawa individu kepada depresi. Individu tersebut juga akan hilang semangat untuk meneruskan hidup kerana penuh dengan stigma-stigma yang mereka dapat atas penilaian orang lain.

Stereotaip ini ada baiknya, kerana steretaip akan membuatkan sesorang itu lebih reaktif jika berhadapan dengan situasi kerana mereka sudah mengalami situasi tersebut sebelum ini. Akan tetapi, zaman sekarang kebanyakan orang menggunakan konsep stereotaip dengan salah. Mereka mewujudkan pelbagai-pelbagai persepsi tanpa mengetahui fakta yang betul atau sahih.

1 comment: