nuffnang adds

Tuesday, August 28, 2018

Pahit Manis Universiti : Jangan Terdampar Sahaja di Atas Katil !!!!


Memandangkan minggu ini Minggu Suai Kenal 2018/ 2019 - MSK 2018/ 2019 jadi sudah tentu ramai pelajar-pelajar baharu yang akan tiba dan bermastautin di bumi Perlis ini. Tarot juga patut membantu MPP yang lain untuk melancarkan perjalanan PPMS - Pembantu Pelajar Minggu Suaikenal tatapi tidak dapat atas sebab latihan industri yang belum tamat.

Pelajar-pelajar yang baru ini datang dari pelbagai latarbelakang pendidikan ada yang dari diploma, matrikulasi, asasi, Form 6, politeknik dan berbagai-bagai lagi. Di sini Tarot ingin tekankan satu TIPS untuk hidup di universiti, berdasarkan pengalaman tarot la.

TIPS ini kepada pelajar yang baru berdaftar. Tolonglah libatkan diri anda dengan program-program universiti atau apa-apa jenis program. Setidak-tidaknya, anda mempunyai satu ikatan yang akan membantu masa depan anda kelak. Tolong jangan bagi alasan tidak cukup masa atau mengganggu masa belajar. Itu semua dusta. Jangan percaya dengan kata-kata itu. Mungkin jika terlampau aktif, akan menggaggu sedikit tetapi pandai-pandai la ukur baju di badan sendiri.

Di setiap universiti memang sudah tersedia pelbagai kelab dan persatuan, di fakulti sendiri sudah ada organisasi tersendiri. Persatuan  seperti ini hanya menunggu penyertaan muka dan bakat baru sahaja. Kalau suka mendaki ada Kelab Kembara, kalau suka menari atau menyanyi ada Kelab Kebudayaan, kalau suka membantu orang ada Kelab Sukarelawan, dan banyak lagilah Kelab. Cuma tanya diri sendiri sahaja, apa yang anda sendiri minat.

Tarot ingin menekankan sekali lagi, lebih-lebih kepada pelajar yang baru mendaftar minggu ini. Ambil peluang untuk belajar benda baru. Kalau Tarot nak cerita pasal kebaikan dan manfaat, memang tidak akan habis. Tarot yang akan memasuki Tahun 4 ini sudah lali dengan rakan-rakan Tarot yang menyesal kerana asyik terdampar di atas katil sepanjang tiga tahun pengajian. 4 tahun itu bukan lama sangat, ambil peluang untuk penuhkan dengan memori dan kenangan di universiti.

TAROT - 2018

2 comments:

  1. masa study la kene aktif.. dpt sijil banyak.. sedikit sebanyak membantu masa cari kerja nanti :)

    ReplyDelete
  2. Yes perlu aktif, selagi energy masih kuat, cipta byk2 kenangan, pgalaman.

    ReplyDelete